Bild: Jag instämmer med Philip Lailani, PT. Helt plötsligt är LCHF ett trendord och allmänheten de

Jag instämmer med Philip Lailani, PT. Helt plötsligt är LCHF ett trendord och allmänheten delads upp i två läger – för och emot. Jag vill veta hur ni äter. Kör ni en diet eller har ni bytt livstil? Ja för GI och LCHF är inte dieter, utan en livsstil man väljer att skaffa sig. Berätta! Hur resonerar ni om kost? Tänker ni på vad ni stoppar i er?
Själv äter jag enligt GI. De kolhydrater jag stoppar i mig är långsamma. Har inte stenkoll på kalorierna. Men försöker ligga runt cirka 1200 per dag.

LCHF: Minimalt med kolhydrater och högt fettintag. Mindre fokus på att räkna kalorier. Dock är det viktigt att inte äta för mycket då det kan minska viktnedgången. Snabb viktnedgång men mycket som vi svenskar är vana vid att äta måste undvikas, vilket kan göra dieten något svår för de mindre insatta.
GI: En kost med kolhydrater av den bra sorten. Mycket fullkornsprodukter och andra livsmedel med lågt glykemiskt index. Fett ska ätas men i mindre mängd, gärna från fet fisk, avocado, frön, nötter och liknande. GI-tabell finns på nätet och är enkel att tyda. Att ha koll på kalorierna och vad man bör äta när är att rekommendera.

