Bild: För ganska exakt fem år sedan flyttade jag till Göteborg. Jag grät den dagen jag sa up

För ganska exakt fem år sedan flyttade jag till Göteborg.

Jag grät den dagen jag sa upp mig från jobbet. Lämnade allt. Alla nära och kära – min trygghet. I dag är jag extremt glad att jag tog beslutet att flytta. Men att flytta 43 mil och endast känna en person dit man kommer var till en början allt annat än en dans på rosor. Saknaden av min familj, vänner och kollegor var enormt stor. 

Väldigt mycket har hänt under de här åren. Jag har lärt känna mig själv. Mitt självförtroende var lika med noll den dagen jag lämnade det lilla industrisamhället jag växt upp i – för underbara Götet.

I dag är jag en stark person. Jag har fått skinn på näsan och accepterar inte att bli trampad på. 

En av de första gångerna jag var vid Drottningtorget hade jag svårt att förstå varför alla verkade så stressade. Alla pratade i telefonen, höll en take a away kaffe i handen och sprang till spårvagnar och bussar även fast det kanske bara var fem minuter tills nästa skulle komma.
Förstod inte varför. Hur kunde man ha så bråttom att man inte kunde vänta fem minuter tills nästa spårvagn kom? 

Haha, i dag springer jag själv för att hinna med vagnen, samtidigt som jag pratar i mobilen, twittrar och dricker en kaffe 🙂  

Mitt ordförråd har utökats med bl a ord som  ”knö”, “käckt”, “tapp”, “änna” och “åpen”.

Staden, dialekten och människorna är helt fantastiska.

Vill du bo på Sveriges framsida – flytta till Götet 🙂

