Tillsatser – Nej tack!

Även de  gånger jag bara har 5-6 produkter på min inköpslista så tar det oftast lite längre tid för mig att handla än vad det gör för många andra. Jag vänder och vrider på varenda produkt – läser varenda innehållsförteckning. Vill ha koll på vad vi äter här hemma. Jag stoppar inte i mig vad som helst. Även om det är något jag köpt tidigare så läser jag ändå innehållet. Det kan ju ha ändrats sedan sist jag köpte det. Produkter med socker och druvsocker går bort direkt.

Sen finns det en djungel av E-nummer. Något man kanske borde plugga på – http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=9525

Vissa tycker jag är petig. Men jag vill bara veta vad jag stoppar i mig. Är det konstigt?
De som borde läsa innehållsförteckningen på livsmedel är alla barnfamiljer. Gör ni det eller låter ni era barn äta vad som helst? Jag vet att min vän, fröken Karlsson, gör egen barnmat till lille Isaac, istället för att köpa de färdiga barnmatsburkarna. En sån bra och medveten mamma tänker jag också bli. Det finns säkert dom som förundras över sina barns utslag, klåda eller allergier.  Vissa undrar även varför barnen har humör svängningar eller svårt att sova – sockerberoende?  Låter man sina barn äta livsmedel med tillsatser och för mycket socker så tror jag man får det på köpet.
Fast, som jag så många gånger fått höra,  jag har ju inte barn så jag kanske inte heller ska uttala mig…

Tack vare en mycket medveten mamma har jag aldrig blivit introducerad i träsket med lightprodukter. Eftersom jag inte dricker saft så läser jag inte så ofta på den typen av produkter.

Senast jag köpte saft var när mannens brorson skulle komma på besök. Jag vred, vände och läste på varenda flaska. Det slutade med att jag köpte ICAs ekologiska svartvinbärssaft.

Den innehåller inga E ämnen. Visst, den innehåller socker men det ska väl saft göra? 🙂

Läste för några veckor sedan ett inlägg i ett forum på familjeliv.se. Det var en mamma som skrev om saften Fun Light.
”  En sak som inte kommer in här hemma är: Fun Light – efter att jag var på en föreläsning och personen som höll i den sa att fun light lika gärna kunde stå på kemikaliehyllan och att det är det BÄSTA MYRMEDLET som finns. ” 

Fun Light kommer inte att komma in här hemma heller och jag kommer absolut inte att låta mina framtida barn äta vad som helt.

2 thoughts on “Tillsatser – Nej tack!

  1. Aldrig Fun Light i detta hus!! Fy och usch. Vi hade det inte hemma på Dalagatan heller. Synd att inte Tillmans finns hos er. Jag läser nästan alltid på allt jag köper. Svårt bara att välja bort saker som inte har ett ok innehåll bara. Men tar det bästa av det sämsta.

Kommentera

