Jordnötssmörsrutor med rostade kokoschips

Har testat ännu ett recept från http://fitnessguru.se/energetica. Denna gången blev det Jordnötssmörsrutor med rostade kokoschips. Jag har en stor passion för jordnötssmör. Det är något som alltid finns hemma. En burk räcker ett tag då jag bara tar en tesked då och då. Men jag köper inte vilket som helst.

Jag föredrar märket Green choice. Kravmärkt jordnötssmör med krämig len konsistens. Innehåller 99.3% rostade jordnötter samt havssalt.

Nu till receptet jag testat. Först var jag skeptisk då det innehåller dadlar. Jag äter aldrig frukt utan enbart bär. Vattenmelon funkar men annars håller jag mig till bär. Kan inte påstå att jag minns sist jag smakade dadlar. Dadlar är sött och har heller aldrig varit någon favoritfrukt men mängden kolhydrater per jordnötsruta blir bara 1,6 så jag bestämde mig för att ge det en chans.

Smeten smakade ljuvligt. Det står i frysen nu så ett omdöme kommer senare.

Jordnötssmörsrutor med rostade kokoschips

Ingredienser:

80 g fitnessgurus jordnötssmör (crunchy) – Jag använde märket Green Choice
10 g Rostade kokosnötschips
50 g färska urkärnade dadlar
½ tsk vaniljpulver
15 g kakao
20 g kokosfett

Utförande:
1. Mixa fitnessgurus jordnötssmör med dadlar, vaniljpulver, kakao, & kokosfett i en matberedare eller med en stavmixer till en fast & formbar deg.
2. Rosta kokosnötschipsen i en torr stekpanna tills de börjar få gyllenbruna kanter
3. Häll i de rostade kokosnötschipsen i jordnötssmörsdegen och blanda noggrant.
4. Platta ut degen mellan två bakplåtspapper och ställ i frysen tills det stelnat.
5. Skär ut 20 st mindre rutor och förvara kallt tills servering

Näringsvärde per bit  vid 20 st
Kcal: 41
Protein: 1,25 g
Kolhydrater: 1,6 g
Fett: 3,4 g

 
One thought on “Jordnötssmörsrutor med rostade kokoschips

  1. Resultatet av gårdagens bakning « The world according to AJ

Kommentera

