Fantasilöst

För första gången på evigheter hade jag idétorka när det gällde middagen. Kände inte för att laga något alls. Jag har alltid en lista med recept som jag vill testa, men inte ens något av det lockade. Men äta bör man ju. Det blev en av det mest tråkiga och fantasilösa rätterna. Alltså något som inte finns med på min topp 10 lista över favoriträtter – tacogratäng. Jag har aldrig varit och jag kommer heller aldrig att bli något fan av tacos, tacogratäng, tacopaj etc. Det är inget som tilltalar mig. Tacos är det  sista som serveras här hemma när det är fredagsmys. Det är ungefär lika gott som korv och makaroner. Blä!

Jag växte upp i ett hem där middagarna var varierade. Vi var aldrig en familj som återkommande hade fredagsmys med tacos. Fredagsmys hade vi men det serverades bra mycket bättre mat än tacos. Riktigt mat! Jag kommer alltid att vara min mamma tacksam för att jag inte behövde växa upp i en familj där man återkommande åt samma sak. Det har gjort att jag lärt mig att tycka om och äta det mesta. Min mamma är en riktigt mästerkock och min idol när det gäller nya experiment för hur man tillfredställer smaklökarna.
Tack mamma!

Receptet på kvällens enormt tråkiga middag

500 g nötfärs
200 g philadelphiaost original
2 dl creme fraiche 34%
Tomater
Hackad paprika
1 hackad gul lök
Jalapenos
salt, peppar
2 msk tacokrydda
1 msk tomatpuré
2 dl vatten
1 vitlök
3 dl riven ost

Tacokryddan gjorde jag själv. Då slipper man socker, tillsatser och annat strunt.

1½ tsk salt
2 tsk chilipulver
2 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1 tsk spiskummin
2 krm cayennepeppar

 

Kommentera

