Dan före dan

I morgon ska jag träffa min handläggare på Försäkringskassan. Jag har varken varit oroad eller stressad sen jag fick brevet. Känner mig stolt över att ha kunnat hantera det hela med ett lugn i kroppen. Men nu i kväll har en liten klump dykt upp i magen. Vad kommer hon att fråga mig? Kommer hon att förstå min situation? Allt det här med Försäkringskassan är en ny värld för mig. Från att aldrig varit i kontakt med dom till att vara sjukskriven på heltid i några månader är kontraster.

Hur mår jag då? Jag mår bättre. Domningarna jag haft i armhålor, fötter, händer etc. kommer inte lika ofta. Antagligen för att jag mer och mer lär mig att kontrollera det situationer som tidigare upplevt som stressande. Jag springer inte längre genom min vardag. Saker och ting får ta den tid det tar. Mer än någonsin känner jag mig närvarande – här och nu.
Jag känner mig närvarande och delaktig i den förändringsprocess som faktiskt sker.
Det tar längre tid än man tror att förändra ett beteende. Något som jag varje dag försöker göra. Jag studerar mig själv.
Hur jag var och vad jag gjorde innan sjukskrivningen. När jag ser tillbaka på mitt beteende ungefär ett år innan jag blev sjukskriven så fattar jag verkligen inte hur jag orkade. Jag förstår heller inte att min kropp orkade så länge.

Jag själv kom alltid i sista hand. Familjen, jobbet, vännerna, träningen – ja allt det prioriterade jag innan mig själv. När jag låg sömnlös på nätterna tänkte jag oftast inte på hur jag själv mådde eller kände. I mina tankar fanns alltid jobbet eller vänner som behövde stöd. Väldigt sällan eller nästan aldrig kände jag efter hur jag själv mådde. Jag stannade aldrig upp och kände efter eller reflekterade – jag bara körde på. Nu stannar jag upp flera gånger om dagen.  Även om det kanske bara är för en minut. Jag känner efter från topp till tå och på insidan hur jag faktiskt mår.

Jag har börjat plocka fram den än så länge lilla egoisten som finns i mig. Oavsett hur mycket jag älskar mina nära och kära så kommer jag själv i första hand just nu. Först nu ser jag inte sjukskrivningen som något negativt. Lär mig varje dag något nytt och precis som min chef säger – jag kommer att vara starkare än någonsin efter detta.

One thought on “Dan före dan

Kommentera

