Ost och spenatpaj

Det är inte ofta som jag äter lunch. Det är snarare så att jag äter en sen frukost och den håller mig mätt till middagen. Men i dag fick jag besök av en underbar vän jag inte träffat på länge så då blev det lunch.

Slängde ihop en ost och spenatpaj. Enkelt och väldigt gott. Givetvis delar jag med mig av receptet.

Ost och spenatpaj

 

Ingredienser

8 ägg

1 dl vispgrädde

75 g hackad fryst spenat, tinad el färsk

200 g ost, riven

Salt

Peppar

 

Gör så här

Sätt ugnen på 225 grader.

Tina spenaten t. ex. i mikrovågsugnen.

Rör ihop ägg, grädde och ost.

Tillsätt den avsvalnade spenaten och krydda äggsmeten med salt och peppar.

Häll över äggsmeten i en smord ugnsfast form och sätt in den mitt i ugnen på endast undervärme i 10 minuter.

Ändra inställningen på ugnen till både under- och övervärme och sänk gradantalet till 175 grader. Låt pajen stå cirka ytterligare i 10 minuter tills den är gyllenbrun och stannat.

Tag ut pajen ur ugnen och låt den svalna i cirka 10 minuter. Den kommer att sjunka ihop en aning.

One thought on “Ost och spenatpaj

Kommentera

