Chicken Nuggets

I går lagade jag en rätt som för tillfället finns på min topp 10 lista över mumsiga och enkla middagstips – Chicken Nuggets.
Chicken nuggets är aldrig något jag gillat att äta ute. Min mage gillar inte friterat och efter att ha jobbat nästan sju år på Mc Donalds har jag lite svårt för frityrdoften.

Receptet jag lagade i går kommer från Paleo Nordic. Enkelt och så förbannat gott att jag vill dela med mig av det.

Kycklingnuggets panerad i mandel och kokos

4 personer
600g kycklingfilé
2 dl mandel eller mandelmjöl
1 dl kokosflingor
4 vitlök
Basilika
2 ägg
Olivolja
Havssalt och peppar

Kör igång ungen på 175°.

Hacka mandeln i en matberedare till ett grovt mjöl. Ha i en vitlöksklyfta, färsk eller torkad basilika, kokosflingor, lite salt och peppar, mixa det hastig i matberedaren.

Häll upp paneringen på en tallrik. Vispa ett ägg med en gaffel i en djuptalrik.

Skär kycklingfilén i ca 2 cm tjocka skivor.

Hetta upp olivoljan i en panna.

Doppa först kycklingen i ägget, sen vänder du den i paneringen och steker den i olja så den får en gyllenbrun skorpa.

Kör kycklingen klart i ugnen, ca 10 minuter.

Servera det med en sallad och curry majonäs.

Majonäsen gör jag givetvis också från grunden. Även detta recept kommer från Paleo Nordic.

Grundrecept Majonäs

4 portioner
3 ägg gulor
4 dl mild olivolja
1 tsk dijonsenap
1 tsk vittvinsvinäger
Salt och peppar

Separera äggulan från äggvitan.

Vispa upp äggulan tillsammans med djonsenap och vittvinsvinäger till en krämig smet.

Vispa ner olja försiktigt i äggsmeten, först bara droppvis, sen lite åt gången. Häll försiktigt och vispa hårt.

Smaka av med salt och peppar.
Nu har du en grund att göra olika kryddade majonäser som typ Currymajonäs – smaksätt den med curry.

One thought on “Chicken Nuggets

Kommentera

