Projekt Thonet

Har fyndat två stolar i dag. 100:- st. Helt klart värt det. Den vita pinnstolen är nästan helt felfri. Den andra kommer att bli mitt projekt. Blev nästan tårögd när jag såg hur illa behandlad stolen blivit. Den fina trästolen målades en gång blå och sen vit ovanpå det. Långt i från bra eller snyggt gjort. Fy!

Sitsen som tyvärr inte är original kan man lätt plocka bort. Har ännu inte bestämt mig om jag ska stoppa och klä den eller bara betsa den. Det finns en stämpel på insidan av stolen. Bokstäverna HONET syns tydligen men jag tycker det ser ut som ett svagt T framför de andra bokstäverna. Stämmer det så har jag nog gjort mitt bästa fynd någonsin. Michael Thonet var en tysk möbelformgivare och räknas som industridesignens pionjär. Han levde 1796-1871.
Det blir till att göra några efterforskningar få se var ifrån stolen kommer. Spännande!

IMG_4691

IMG_4694

IMG_4693

2 thoughts on “Projekt Thonet

Kommentera

