Kost behöver diskuteras

Hur mycket påverkar media och samhället oss i valet av kost? Jag tror att det är vanligare att man väljer en diet utifrån vad som är inne just nu och inte vad som man som individ faktiskt mår bäst av. Kost är ett känsligt ämne men något som behöver diskuteras mer.

Det jag väljer att äta skall ju vara bra för just min kropp. Det finns inget kostupplägg som passar alla. Bara för att kollegan väljer att äta enligt LCHF eller för att kvällstidningarna påstår att man mår som bäst när man följer 5:2 -betyder inte det att det passar just min kropp.

Det har tagit mig många år att känna av vilken kost som är bäst för just mig. Man måste ha tålamod. Lära känna sin kropp. Media kan inte veta vad du mår bra av. Jag tycker du glömmer quick fix och satsar långsiktigt.

Min kropp föredrar Paleo. Jag äter naturligt och ekologiskt för att jag vill må bra i dag, nästa vecka och flera år framöver.

Efter Crossfit-passet i morse blev det frukost i boxen. Annika bjöd på frukost.
För mig som är kost nörd var det en fantasisk känsla att sitta och prata kost med Alexandra Zazzi och Annika. Väldigt inspirerande.

Bild

Bild

Man har ju varit snyggare på bild. Men efter en WOD får man vara sliten. Bilder ovan lånad från Annikas blogg. 

Bild

 

 

One thought on “Kost behöver diskuteras

  1. God och bra vegetarisk/vegan mat som är både ekologisk och näringsriktig är ju svårt att hitta. Green n Lean är svensk KRAV-märkt kvalitetslivsmedel med verkligt unika näringsegenskaper som baseras på groddade råvaror och som inte innehåller tillsatser av något slag. Lågt GI med mycket fibrer och finns 5 olika produkter; burgare, morot- rödbeta och broccolibullar. Den här produkten passar också som ingrediens i pastarätter – man smular bara ner den i t.ex. en tomatsås och så har man en vegan ”köttfärssås” eller kan användas i lasagne mm. Tror inte att den finns i alla butiker men man kan fråga efter produkten i butikerna så kanske dom kan ta hem mot beställning.
    http://www.green-n-lean.se
    P.S. Green n’ Lean har nominerats till Garant Ekostjärna 2014 – där Vinnaren utses på Ekogalan på Grand Hotell i Stockholm 30 januari. Besök http://www.ekoweb.nu/?p=11221 för mer information

Kommentera

