Kikärts- och sötpotatisgryta

Här hemma har vi käkat vegetariskt hela veckan. En matkasse från Årsstiderna har varvats med recept från Smart Mat. Magen har mått väldigt bra under veckan och det har absolut inte varit några problem att hålla sig mätt. Målet är att var fjärde vecka käkar vi vegetariskt. De övriga veckorna är målet att få in fisk två dagar i veckan och gärna en vegetarisk.

Här kommer tips på det vi käkade till middag i går. Receptet kommer från tidningen Smart Mat.

Kikärts- och sötpotatisgryta

4 portioner

2 msk olivolja (jag använde kokosolja istället)
1 röd lök, tunnt skivad
6 dl vatten
1 sötpotatis, skuren i 2,5 cm kuber.
5 st stora kvisttomater (jag använde plommontomater på burk då det var vad som fanns hemma)
3 lagerblad
1/2 röd chilifrukt (jag tog en hel)
1 tsk mald spiskummin
1 cayennepeppar (jag använde chilipulver istället)
1 liten aubergine, skuren i bitar.
800 gr kikärtor

Till detta kan man servera hackad koriander och ris men jag äter inte ris så vi käkade grytan som den var.

Värm oljan i en kastrull, rör ner lök och stek i 3-4 minuter, tills den blivit mjuk. Tillsätt 1/2 dl vatten och rör ner sötpotatisen. Skär tomaterna i fyra delar och lägg i dom tillsammans med lagerbladen och låt det koka i 5 min.

Tillsätt chili, spiskummin och cayennepeppar och 3 dl vatten. Låt det sjuda i 15 min. Tillsätt auberginen, kikärtorna och det återstående vattnet och sjud ytterligare 10 min under omrörning, tills auberginen mjuknat och såsen är lagom tjock.

Smaklig måltid!

Kommentera

